2012. június 13., szerda

Gyümölcsök pektintartalmának sorrendje


Egy kis 1x1 a pektinről kezdő háziasszonyoknak:

A pektin egy természetes zselésítő anyag amit lekvárok, dzsemek, zselék készítéséhez használnak. A pektinnel kevesebb cukrot kell használnunk, lerövidül a főzési idő, a lekvárok íze gyümölcsösebb lesz, több vitamin és ásványi anyag marad bennük.

Egy gyümölcs annál jobban kocsonyásodik, minél több benne a pektin. Bizonyos gyümölcsökben nagyon sok van, ezért könnyen készíthetünk belőlük lekvárt, vannak azonban olyanok, melyek a sor végén helyezkednek el.  Ezekből nehézkesebb a megfelelő állagot elérni. A legtöbb pektin a még éretlen gyümölcs héja alatt található.

Lehet készen is kapni pektint  por állagban, (pl almapektint, illetve a dzsemfixekben már benne van), de akár mi magunk is készíthetünk almapektint.

Lejjebb találtok egy listát a gyümölcsök pektintartalmának sorrendjéről, melyet egy 1958-as könyvben találtam. (Bármikor nyitom ki azt a könyvet, mindig lenyűgöz! :) A sor tetején van a legtöbb pektint tartalmazó gyümölcs.

A lekvárfőzésnél fontos adalék még a citromlé. Kis savtartalmú gyümölcsöknél (pl cseresznye, körte, sárgadinnye, őszibarack) elősegíti a zselésedést, az eltarthatóságot növeli, a gyümölcsök színét is megőrzi. Ezért mindig érdemes egy kis citromlevet, vagy citromsavat használni. 







  • Citrom héja alatti fehér rész és a héja
  • Citromhús
  • Narancshús
  • Fekete ribizli
  • Birsalma
  • Piros ribizli
  • Egres
  • Alma
  • Kajszibarack
  •  Ringló
  •  Szeder
  • Szamóca
  • Málna
  •  Szilva
  •  Körte
  • Cseresznye
  • Meggy
  • Szőlő
  • Őszibarack
  • Sárgadinnye
  • Görögdinnye



10 megjegyzés:

  1. Nagyon jó kis bejegyzés és hasznos is, én ugyan nem csináltam még lekvárt, de sokkal szimpatikusabb az otthon elkészített pektin mint az a sok bolti műanyag:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :) szerencsére már lehet természetesebb pektint is kapni, de a legjobb persze ebből is a házi, mint minden másból ;)

      Törlés
  2. Bocsánat, hogy beleszólok, de a citromlé és a citromsav inkább gátolja a zselésedést (100% citromlevet nem is lehet zselésíteni!!!), tehát a citrom héjában és nem a levében van a nagy pektintartalom!! Ez tuti, rengeteg zselét készítek, tapasztaltam is! Hát, csak ennyit akartam, amúgy tényleg hasznos bejegyzés!! :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a kiigazítást :) Természetesen én sem arra gondoltam, hogy a citromlevet lehet zselésíteni. De jópár könyvben olvastam, hogy bizonyos savtartalom nem árt a kocsonyásításhoz. Kis savtartalmú gyümölcsöknél ajánlott. javítottam a bejegyzést :)

      Törlés
  3. En most a szololekvarba reszeltem almat kivancsian varom az eredmenyt. Van venne zselesito de kouel sem annyi mint kellene. Remelem megzselesedik mert ha nem akkor ivole lesz belole.....

    VálaszTörlés
  4. A citrom illetve citromsav hozzáadása csak a pH-egyensúly megtartása miatt van .. semmi köze a zselítésítéshez ...

    VálaszTörlés
  5. A lista nagyon szép, de most a lista elején a kis vagy a nagy pektin tartalmúak vannak??

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én azt gondolom, hogy elöl a nagy pektin tartalmúak vannak. A citruspektink használatosak az édesiparban is

      Törlés
  6. Üdvözlöm, mi az régi könyv, amit használ?

    VálaszTörlés