2012. június 25., hétfő

Meggybefőtt télire - főzés, dunsztolás nélkül


A "meggy nyersen" nálunk szakszó: azt jelenti, nem főzzük, csak szépen nyersen, cukros lében eltesszük a meggybefőttet télire. Egyik barátnőm ezt nem értette, mert mikor kérdezte, hogy most min dolgozom, mondtam: meggy nyersen. Erre ő: az milyen, fogod a meggyet, és megeszed? :D (Na ez annyira megtetszett, már a facebookon is ellőttem... :))

Szerencsére meggyevő család vagyunk, úgyhogy most bele kell húznom, hogy ilyen-olyan formában feldolgozzam, eltegyem. Egyik legegyszerűbb eljárást osztom meg veletek. Persze, a fagyasztás talán a legkönnyebb, de ha télen még a kiengedéssel sem akarunk bíbelődni, és a bolti meggybefőttet sem szeretnénk megvenni, akkor nagyon praktikus otthon egy  "meggy nyersen" feliratú üvegecske. A leghosszabb meló benne a magozás... meg aztán pár nap türelem kell hozzá!





1 kg meggy (pl Pándi meggy)
30 dkg cukor
1 kávéskanál tartósító (Na-benzoát, szalicil)
fél dl rum - opcionális

A meggyet megmossuk, kimagozzuk, hozzáadjuk a cukrot, majd jól elkeverjük. A rumot opcionálisan írtam, aki rumos meggyet szeretne, öntse hozzá azt is. 2-3 napig hűvös helyen (kamra, hűtő) tároljuk, és naponta párszor (2-3) megkeverjük.  Ez idő alatt szépen kiengedi a levét a meggy. A kész befőttünket tiszta üvegekbe töltjük. Dunsztolni nem kell, mehet a polcra.



Ha csak cukorral rakjuk el, (tartósítószer nélkül) megeshet, hogy némelyik üveg bepukkad... :( De ha szakszerűen tároljuk (hűvös hely), és nem túl hosszú távra szeretnénk a befőttet, pár üveggel így is eltehetünk. Ha biztosra szeretnénk menni, akkor üvegbe töltés előtt tegyünk egy kávéskanál tartósítót közvetlenül a meggyes léhez.

De ennél is jobb megoldás: olvastam valahol (én még nem próbáltam, de működik!), hogy a tartósítót nem kell a gyümölcshöz keverni, hanem 2 réteg celofán közé, vagy egy réteg celofán és a csavaros tető közé szórni. Ez azért humánusabb megoldás, mint a befőtthöz keverni, és aztán megenni...nem? :)





Van aki ugyanezt a meggyet úgy készíti, hogy meggy- és cukorrétegeket rak üvegbe, azt pár napra kiteszi a napra, majd mikor már elfedi a meggyet a lé, mehet a kamrába.


23 megjegyzés:

  1. Imádjuk mi is a meggyet, jó ötlet:) Még sosem tettem el.

    VálaszTörlés
  2. Én is imádom a meggyet, sajnos itt Dublinban nem lehet kapni...úgyhogy ezekben a képekben gyönyörködöm..:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :( ...nem is gondoltam volna. exportálni kéne :)))

      Törlés
  3. Én is csak fagyasztottam idáig a meggyet, de nagyon tetszik ez az eljárás!

    VálaszTörlés
  4. Tavaly tettem el először ezzel a technikával meggyet, és ezentúl is így fogom. Finom, és sokkal egyszerűbb, mint a főzős-dunsztolós technika. Nekem maradt ki egy kis lé, ami szörpként végezte. :) Nagyon szépek a képek! :)

    VálaszTörlés
  5. Nagyon köszönöm Lányok! :D
    Próbáljátok ki, tényleg nagyon egyszerű, és nagyon hálás télen kinyitni egy üveggel.. :)

    VálaszTörlés
  6. Én is kipróbàlom mert ha sokat raksz be főzögetni macerás. ez pedig kiváló módszernek hangzik.

    VálaszTörlés
  7. Hála Istennek az idén ismét tudok meggyet eltenni. (tavaly az időjárás miatt csak 1-2 pitére tellett) Nagyon tetszik ez a főzés és dunsztolás nélküli eltevés. Szeretném megkérdezni Tőled, hogy az esetleges levet, amelyet a meggy eresztett, ráöntöd-e a meggyre, vagy külön felhasználod.
    Nagyon várom válaszod, mert engem meg a meggy vár. Köszönöm

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Katalin! Ne haragudj, hogy csak most válaszolok, de a héten nem voltam net közelében.. Igen, a levével együtt teszem el a meggyet. Remélem még időben szóltam. ;-)

      Törlés
  8. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  9. Szia!
    A dunsztolás nélküli befőtt tuti nem romlik meg?
    Rengeteg cseresznyém van idén, megpróbálnám...
    Mennyi cukrot javasolsz? Próbáltad már?
    Köszi,
    Judit

    VálaszTörlés
  10. Kedves Judit!

    Én tavaly próbáltam ki ezt a módszert először és teljes mértékben bevált.

    Hálás vagyok a receptért.

    Volt olyan, aminek a tetejére tettem tartósítót, volt aminek nem. És kipróbáltam a két celofán közötti tartósítószer használatát is. Mindegyik megoldás jó volt, még áprilisban is ettem a tavalyi meggyet. És az biztos, hogy egészen más íze van, mint a dunsztolásosnak,ez persze ízlés kérdése, de nekem nagyon tetszett és ízlett a nyers meggy.

    A cseresznyén én is gondolkodom épp ma, a meggyet biztosan így fogom eltenni a jövő héten, de a cseresznye nem olyan ízes, mint a meggy, ebből egy keveset fogok most megpróbálni így. Az biztos, hogy egy 7 decis üveghez legalább 3-4 evőkanál cukrot fogok beletenni. Hogy milyen lesz, azt csak később tudom majd elmondani. Egyébként ha túl édes lesz a "nyers" befőtt, lehet önteni hozzá pici vizet evéskor, és a gyümölcslé is megvan így.

    Jó munkát Neked is, én megyek is készíteni.

    További szép napot.
    Szeretettel: Julika

    VálaszTörlés
  11. 5 üveggel bevállaltam... Julika! Most már kíváncsivá tettél milyen a nyers íze.
    Köszi!

    VálaszTörlés
  12. Szalicil helyett mit lehet használni, mert szerintem már nem lehet szalicilt kapni.

    VálaszTörlés
  13. Gyógyszertába mérnek ki 50 és 100gr-os szalicilt. A receptet évek óta mi is így készítjük -cukorosan, lével lé nélkül is. A lé nélkülit pitéhez használom fel. :)

    VálaszTörlés
  14. Szia/ Sziasztok !
    Nekem egy olyan kérdésem lenne, hogy muszáj a meggyet kimagozni ?
    Válaszokat előre is köszönöm!

    VálaszTörlés
  15. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  16. Az Anyukám szerint a befőtt az üveg tetején kezd el romlani,ezért ő a kupakot keni be egy borsónyi szalicillel,így nem érintkezik a gyümölccsel.Ezt követem én is és még soha nem romlott meg.A barátnőm szaliciles vízben főzi ki a kupakot és felhasználásig abban áztatja,ő arra esküszik.Ki kell próbálni!

    VálaszTörlés
  17. Sok évig készítettem nyers, rumos meggyet, mert voltak meggyfáink, volt bőven miből, és szerette a család.A szép egészséges szár nélküli meggyet kimagoztattam, és azonnal összekevertem kilogramonként 30-50 dkg kristálycukorral ízlés szerint. Mivel a férjem szalicilérzékeny (a szaliciles befőttől de a kalmopirintől is kiütéses lett) ezért én nátriumbenzoáttal tartósítok. Ugyanannyi kell belőle mint a szalicilból. A benzoátot a cukorhoz keverem, majd együtt a gyümölcsköz és fa, porcelán,vagy üvegedényben (nagyobb befőttes üveg) nagyon jól összekeverem. Tiszta kendővel letakarom hűvös helyen, és amikor arra járok naponta többször megkavarom fakanállal. Így feloldódik a cukor a gyümölcs levében.2-3 nap múlva, amikor már nincsenek kristályok,steril üvegekbe szedem a gyümölcsöt, majd annyi levet töltök rá, amennyi ellepi.Minden üveg tetejére kerül 2 evőkanál rum.Az így eltett gyümölcs felbontás után sem romlik. Kitünő húsételek mellé saláta helyett, pudinghoz rétegezve A maradék lét szörpként fogyaszthatjuk, de zselésíthetjük is.Jól eláll, és természetes vitamin és antioxidáns tartalmú.Ajánlom kipróbálásra!

    VálaszTörlés
  18. Sziasztok!
    Én több éve így hidegen rakom el a meggyet.
    Ma készítettem!
    Én a véleményetekre lennék kíváncsi.
    Befőtt tartósítót tettem bele és nem szalicilt, vagy nátriumot.
    Nem tudom elég lesz e tartósítónak
    Knorr BEFŐTT TARTÓSÍTÓT!
    Szerintetek ez is fogja úgy tartósítani mint a szalicil?

    VálaszTörlés
  19. Ez nagyon régi eljárás, amikor még fagyasztó sem volt, a meggyet a nagyszüleim is csak így csinálták, meggy kifejtve, cukor 2-3 napig nagy vajlingban tárolva, néha, mindennap megrázva. Tartósító rátéve persze. Amikor a cukor elolvad, ezután csak üvegbe rakom és kész. Így kapok télire kemény hatású meggyet, ami jobb, mint friss korában/persze akkor is finom/, a maradék meggylé. ami már nem fér az üveges meggyre, arra még teszik egy kevés cukrot, és az lesz a meggylé, amit szódával a nagy melegben lehet iszogatni, ha addig eltart, mert ez nálunk valahogy elpárolog, mert mindenki szereti, zselével krémeknek, bevonásokra is jó.

    VálaszTörlés